Beoordeel deze pagina
8,5/10 (2)
Bedankt voor uw beoordeling

Klachteninstituut Financiële Dienstverlening

Bijgewerkt op Wednesday 29 January 2020

Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) is een onafhankelijk loket voor het beslechten van geschillen tussen consumenten en financiële dienstverleners. U kunt een klacht indienen bij Kifid op het moment dat het geschil niet zonder tussenkomst van een bemiddelaar oplosbaar is. Denk bijvoorbeeld aan een conflict over beleggingen, verzekeringen, hypotheken of kredieten.

Snel naar:


Onpartijdige hulp bij financiële geschillen

Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) is een onafhankelijk loket voor het beslechten van geschillen tussen consumenten en financiële dienstverleners. Iedereen kan bij Kifid terecht met klachten over financiële producten of diensten. Door te bemiddelen probeert het Kifid problemen op te lossen tussen de consument en de financiële dienstverlener. Ook als ondernemer of zzp’er kunt u terecht bij Kifid over (klein)zakelijke financiering. Kifid probeert een speelveld te creëren waar consumenten en financiële dienstverleners gelijken zijn.

Uiteraard kunt u de rechter over de situatie laten oordelen, maar dit kost veel tijd en geld. Kifid is een voordelig en betaalbaar alternatief. Mocht de bemiddeling van de Ombudsman Financiële Dienstverlening geen uitkomst bieden, dan kan de Geschillencommissie een bindend advies geven.

Elke bank, verzekeraar, intermediair of andere financiële dienstverlener is verplicht zich aan te sluiten bij Kifid. In het openbaar register kunt u zoeken naar financiële dienstverleners die bij ons zijn aangesloten. Op die manier bieden wij de mogelijkheid om na te gaan of een financieel product of dienst wordt geleverd door een financieel dienstverlener die is aangesloten bij Kifid.

De procedure

Nadat u een klacht heeft ingediend gaat Kifid kijken of zij uw klacht kunnen behandelen. Een klacht indienen tegen een financiële dienstverlener is alleen mogelijk als deze is aangesloten bij Kifid. Indien de dienstverlener niet is aangesloten, kan Kifid de klacht niet in behandeling nemen. Het Kifid laat binnen een week weten of zij de klacht gaan behandelen. Als dit het geval is belt een jurist u om de klacht te bespreken. Uiteraard krijgt u tijdens het gesprek ook zelf de mogelijkheid om vragen te stellen.

Kifid kan de klacht oplossen door te bemiddelen tussen de dienstverlener en de consument. De behandelaar van de zaak kan de dienstverlener vragen opnieuw naar uw klacht te kijken. De geschillencommissie kan u bovendien uitnodigen om een toelichting te geven. De dienstverlener en de consument komen dan samen tijdens een hoorzitting in Den Haag. Op basis van wederhoor probeert de commissie alsnog tot een oplossing te komen. Wanneer dit niet lukt zal de geschillencommissie zelf uitspraak doen. Deze uitspraak is meestal een bindend advies. Beide partijen zijn gebonden aan deze uitspraak.

U kunt in beroep gaan tegen het bindend advies van de geschillencommissie. Een andere mogelijkheid is dat u alsnog naar de rechter kunt stappen. De rechtbank zal het bindende advies van Kifid beoordelen. Indien het advies niet voldoende onderbouwd is of op onjuiste wijze tot stand is gekomen, zal de rechter de zaak opnieuw inhoudelijk beoordelen.

Laat u goed adviseren

Laat u goed adviseren over de mogelijkheden tot een hypotheek. Zo maakt u een goede keuze en kunt up profiteren van de meest voordelige mogelijkheden.

Maak gebruik van onze 280 experts
  • Wij opereren landelijk. Dus altijd in de buurt
  • Wij zijn 100% onafhankelijk
  • De eerste analyse is gratis en vrijblijvend

200.000+ Klanten geadviseerd

Wij zijn een landelijk werkende organisatie. Dit betekent dat waar u ook woont, onze adviseurs hebben altijd een kantoor bij u in de buurt. De adviseurs komen ook graag bij u aan huis voor een vrijblijvend en kosteloos eerste gesprek. Zo kunnen wij zonder dure huisvestigingskosten, de klant tegen een lager tarief een persoonlijke service bieden.

Ruim 280 ervaren hypotheekadviseurs staan klaar om u binnen enkele dagen van maatwerk advies te voorzien. Uw eigen adviseur begeleidt voor u het gehele traject van begin tot eind.

U weet binnen 5 minuten hoeveel hypotheek u kunt krijgen!

Hoeveel hypotheek kan ik krijgen?